Golf Krydstogter

 

Forfatter: Johan Kullenberg/Business Development Manager Golf Plaisir SE

 

Overvejer du om et golfkrydstogt kunne være noget for dig  – så læs nedenstående
personlige artikel fra Johan, som var med Costa Smeralda en dejlig september-dag i 2023.

 

Golf-cruise i Middelhavet – en helt unik og fascinerende oplevelse

Så længe jeg kan huske, har jeg haft en forkærlighed for rundrejser. Jeg elsker at opleve nye spændende steder og golfbaner hver dag. Den eneste ulempe ved rundrejser er de konstante hotel check-in og følelsen af at bo i en kuffert. Det kan ikke svare sig at pakke ud, da du alligevel skal videre næste dag. Spørgsmålet er – er et golfkrydstogt det bedste fra begge verdener? Du kan beholde dit værelse, eller rettere din kahyt på hele rejsen, men du vågner alligevel op i en ny havn hver morgen.

Nu skal det testes af!

 

Dag 1 – Check-in Barcelona
Fra lufthavnen tager det ikke mange minutter med taxa til havnen for krydstogtskibe. Vel ankommet, går alt faktisk ganske smidigt, selvom jeg skal vise mit boardingkort og pas utallige gange, før jeg er vel ombord på Costa Smeralda – men der er sikkert en rigtig god grund til alle de forskellige kontroller…

Kahytten er en smule mindre end jeg havde forventet og billederne er bestemt vidvinkelet og lidt misvisende. Det er heldigt, at golfbags’ene opbevares separat og først kommer frem de dage, du skal spille golf – men der går nu ikke mange minutter før kahytten begynder at føles hyggelig og selvom den er lille, føles den ikke trang. Kahytten har en altan, der er stor nok til, at to personer kan sidde komfortabelt udenfor og den skal vise sig at være et virkelig dejligt opholdssted under hele rejsen.

Aftensmaden er først kl. 21.00, så det bliver et hurtigt besøg i buffetrestauranten til en sen frokost. Costa Smeralda er et stort skib, så stort, at mange af færgerne på Østersøen, kan opleves som redningsbåde for dette kæmpeskib. Middagsmenuen er varieret med lidt ekstra fokus på det italienske køkken, hvilket måske ikke er så mærkeligt, da Costa Cruises er et italiensk rederi.

Dag 2 – Golf på Son Gual, Mallorca
Det er vigtigt at være opmærksom på de forskellige informationsblade, der leveres til hytten. De dage du spiller golf, får du fortrinsret/priority boarding på afstigning og kan forlade skibet før alle andre. Vi samles i en af pianobarerne allerede kl. 08.00 og går derefter som hold ud til kajen, hvor alle golfbag’ene står på række. Jeg følte mig ikke helt tryg ved at tjekke golfkøllerne ind ved ankomsten, selvom jeg blev lovet, at de ville være klar, når jeg skulle spille golf. Den bekymring kunne jeg godt have sparet mig – for det klappede perfekt hver gang!

Son Gual er vurderet som en af Mallorcas absolut bedste golfbaner. Det er almindeligt at spille den bane enten på ankomst- eller afrejsedagen, da den ligger meget tæt på lufthavnen og det kan da heller ikke undgås, at man bemærker de flyvemaskiner, der passerer i relativt lav højde. Men det er nu ikke noget der forringer oplevelsen af dette fantastiske sted. Klubhuset er storslået og man får straks en kvalitetsfølelse, hvilket også bekræftes, når man spiller golfbanen. Fairways og greens er af højest mulige kvalitet, og det er svært at klage over standen overhovedet.

Banen åbnede i 2007 og der blev investeret ikke mindre end 30 millioner euro, hvilket dengang var en ret betragtelig sum. Mange af disse euros må være gået til at købe bunkersand, da det nærmest er umuligt at spille Son Gual – uden at have en del bunkerbesøg. Banen er mere kuperet, end man skulle tro, da terrænet egentlig ikke har de store niveauforskelle. De små højdeforskelle skaber en god blanding af forskellige typer golfhuller og også en masse flotte udsigter. Der er mange golfhuller, der skiller sig ud og især par 3 hullerne er smukke og svære. Hvis der ikke er vand – så er der strategisk placerede bunkers og rough, der bestemt kan udfordre!

Dag 3 – En hel dag på havet
Rejsen mellem Mallorca og Sicilien tager mere end en dag og det er en fantastisk mulighed for at udforske dette gigantiske skib. Det er det sjette største krydstogtskib, der krydser de syv have – skibet har mere end 5000 passagerer og beskæftiger over 1000 besætningsmedlemmer. Costa Smeralda er som en flydende forlystelsespark med en overflod af forskellige barer og restauranter. Som nybegynder på krydstogter fik jeg forklaret, at alle rederier har nogenlunde det samme set-up. Du får et bord reserveret i en af de fire hovedrestauranter under hele dit ophold om bord på skibet til enten en tidligt eller en sent “seating”. Du kan altid besøge buffetrestauranten uden at skulle bestille på forhånd, for de andre restauranter betaler du ekstra. Har du drikkepakken My Drinks Plus, dækker den stort set alle restauranter og det meste du kan finde på at bestille i baren. En stor fordel og et godt tip ved golfkrydstogter er, at du kan spise morgenmad i middagsrestauranten og undgå den noget rodede buffetrestaurant.

Jeg går op til dæk 17 og 18, som er på toppen af Costa Smeralda. Her er de forskellige poolområder, men musikken er lidt for høj og hektisk til min smag. Jeg finder endelig et afsondret sted og synker ned i en af de indbydende loungestole og har til hensigt at starte på en ny bog, men falder i søvn næsten med det samme.

Dag 4 – Palermo, Siciliens hovedstad
Er du interesseret i færdigpakkede udflugter, så er der et virkelig stort og varieret program at vælge mellem ombord – både hvad angår udflugternes længde og sprog. Desværre er der ingen skandinaviske guider, men alle udflugter tilbydes på engelsk. Jeg ville også gerne have spillet golf på dette stop, men den nærmeste golfbane ligger lidt for langt væk fra havnen til, at du med garanti kan nå at spille 18 huller.

Jeg overvejer at booke en guidet tur i katakomberne, men beslutter mig i stedet for hurtigt at sammensætte min egen byrundtur. Den del af Palermo, der er interessant for turister, ligger ikke langt fra havnen, så det er bestem muligt at gå rundt til det hele.

Derfor blev planen at tage det lidt roligt om morgen og begynde stille med en afslappende gåtur til Mercato Il Capo-markedet. Her sælges hovedsageligt grøntsager, blomster, krydderier, kød og fisk. Der er også en del restauranter langs denne markedsgade og det er skønt at slentre i skyggen under bodernes markiser og opleve den unikke atmosfære og de forskellige dufte, der kommer en i møde, når man bevæger sig rundt mellem de hyggelige boder.

Herefter gik det afsted til Quattro Canti, som er hjertet af Palermo. Gaderne er omkranset af smukke bygninger og det berømte kryds i midten af byen, har fantastisk udsmykkede barokfacader fra begyndelsen af 1600-tallet. Palermo er kendt for sin unikke streetfood af højeste kvalitet og en frokost på Antica Focacceria er et must og noget, som man absolut ikke må gå glip af. Her har de serveret street food siden 1834. Nogle specielle specialiteter der skiller sig ud er Arancina som er stegte riskugler eller Sfinciuni som er den typiske sicilianske pizza. Med et glas kold hvidvin på deres hyggelige udendørsterrasse er frokosten perfekt.

Dag 5 – Rom, den evige stad
Når båden ankommer til Rom, står der golf på programmet, men her kunne man også fint forestille sig at tage på sightseeingtur i stedet for. Rom er en fantastisk by og har en overflod af seværdigheder, så en hel dag er næppe nok til at opleve en brøkdel af alt det, denne vidunderlige by har at byde på.

Da jeg står på kajen med min golfbag, bliver det tydeligt, at det er tilfældighederne, der afgør, hvilken golfbane man kommer til at spille ved de forskellige stop. Jeg taler med nogle amerikanere, som skal køre med en anden bus og opleve en helt anden golfbane end den, jeg skal spille. Det kan derfor variere lidt fra uge til uge, da lokale matcher også spiller en rolle i rederiets planlægning.

I Rom er der ligesom på Mallorca flere baner at vælge imellem, mens der er lidt færre i Savona og Marseille. Hvis du vil spille premium golfbaner som Marco Simone, hvor Ryder Cup blev afgjort i 2023, skal du betale et tillæg. Golf Nazionale og Argentario er dog også fremragende muligheder.

Da vi senere på dagen vender tilbage til skibet, er det overraskende, hvor hurtigt vi har skabt vores egne rutiner og adfærdsmønstre. Vi er en lille gruppe som ligesom er faldet i hak og vi sidder sammen i bussen, hygger os på benen og efter dagens golfrunde eller udflugt, så samles vi i en af de hyggelige barer på skibet, for at nyde en kop kaffe. Om aftenen er jazzbaren vores foretrukne sted at lytte til levende musik og nyde en avec efter middagen. Hvis jeg havde været 30 år yngre, havde det nok været Aperol Spritz-baren på 17. etage og måske diskoteket, der havde tiltrukket mig. Der er noget for enhver smag om bord og der er selvfølgelig også en masse forestillinger for dem, der kan lide underholdning.

Dag 6 – Savona golf på Sant’Anna GC
Inden afgang havde jeg et romantisk billede af langsomt at glide ind i havnen og nyde udsigten, når Costa Smeralda nærmer sig land. Men jeg har en agter kahyt og ser primært, hvad der sker bag ved skibet. Selvom jeg skulle se frem eller til siden, ville de fleste havne desværre heller ikke leve op til mine forventninger. Krydstogthavnene ligger nemlig ofte i et industriområde og undtagelsesvis i bymidten. Men det gør nu ikke noget, for det er altid spændende alligevel, når man ankommer til en ny havn – udsigt eller ej .

Køreturen til og fra golfbanen er smuk og man kan se en masse af de hyggelige små charmerende kystbyer langs den italienske riviera. Sant’Anna Golf er designet af Robert von Hagge, som blandt andet har designet Golf National udenfor Paris, hvor Ryder Cup blev spillet i 2018. Selvom Sant’Anna ikke når samme niveau som Golf National, så er den en virkelig god bane med nogle rigtig fine huller og en masse fantastiske udsigter.

Banen er opdelt i to 9-hullers sløjfer, Mountain Course og Sea Course. Bjergbanen er kuperet og det er muligt at gå, men det er altså bedst med buggy… The Sea Course har ikke, så vidt jeg kunne se, nogen direkte havudsigt. Med det kan også skyldes, at der var lidt for diset på mit besøg. Personligt synes jeg begge sløjfer er gode og der er nogle huller der har brændt sig fast på nethinden, såsom åbningshullet på Mountain Course og også hul 2 på Sea Course, som er et flot par 3 med en smuk sø foran greenen. Det er en golfbane, der kræver lidt omtanke, da der er mange slugter og også nogle fairways, hvor det er relativt smalt.

Ombord på skibet igen har vi til aften nydt vores middag i à la carte-restauranten og haft mulighed for at vælge mellem tre til fire forskellige forretter, pastaretter, hovedretter og desserter. Selvom menuen varierer fra dag til dag, følte vi alligevel, at vi var nødt til at prøve noget andet og udforske overfloden af restauranter om bord.

Vi beslutter os for restauranten Teppanyaki, som virkelig byder på noget helt andet. Der er sang og imponerende jonglering med køkkengrej og det er et meget velinstrueret og imponerende show, som går rent ind blandt de spisende gæster – og vi følte os også virkelig godt underholdt. Man sidder i en større gruppe omkring et kæmpe bord med køkken og to kokke i midten, som ikke kun viser, men også leverer rigtig lækker mad.

Mætte og tilfredse sætter vi kursen mod jazzbaren og vi når knap at sætte os ned, før vi hver især får serveret en dampende varm espresso med avec – vi er virkelig stamgæster nu!

Dag 7 – Marseille Golf ved Sainte Baume GC
Marseille er en kendt havneby og det er i restauranterne i de små gyder, man kan få serveret den autentiske fiskesuppe bouillabaisse, der faktisk stammer fra byen. Selvom Marseille måske er mere berømt for sin mad og pastis end for sine golfbaner viser Sainte Baume Golfklub sig at være en virkelig fin medlemsbane.

Der er mange mindeværdige huller her, men der er også nogle steder på både teestederne og fairways, hvor den måske trænger til lidt mere pleje – men det hele kompenseres af, at banen bugter sig smukt rundt i den velvoksne og frodigt fyrretræsskov og alt i alt, så opleves banen som spændende og interessant at spille.
Jeg snakker med starteren på mit gebrokne fransk og spørger, hvor mange medlemmer de har. Hun svarer, at de har rigtig mange medlemmer – hele 320, hvilket måske ikke er så mange efter skandinavisk målestok.

Dag 8 – Sidste aften og ankomst til Barcelona
Det bliver lidt som den sidste nat med kliken og det føles faktisk lidt trist, at vi nu er ved at være ved vejs ende! Ugen er gået virkelig hurtig og vi har både socialiseret og kunne nyde stunder med privatliv til os selv.

Jeg er overbevist om, at golfkrydstogter er kommet for at blive. Det er unægteligt praktisk og hvordan kan man ellers spille golf i tre forskellige lande på én og samme rejse? Selvom vi ofte var de første, der stod af skibet og de sidste, der kom tilbage, kunne det til tider blive lidt stressende. I de tilfælde, hvor vi gik ud som sidste bold, var der ikke tid til at hænge længe på klubbens terrasse, før det var tid til at gå. Den ret enkle madpakke, som vi fik, da vi hoppede på bussen til golfbanen, var præcis det vi havde brug for, da maven begyndte at rumle om eftermiddagen, på vej hjem mod skibet!

Det er ret fascinerende med disse gigantiske krydstogtskibe med deres 18 etager, der kan tage over 5000 passagerer og som byder på et væld af barer og underholdning. Samtidig er størrelsen også lidt en ulempe, da det hele næsten er for stort og kan virke lidt upersonlig. Selvom de har aerobics-sessioner og et kæmpe fitnesscenter ombord, er det højst sandsynligt, at du forlader skibet med et par ekstra kilo. Hele ideen med at cruise er baseret på en overflod af mad og drikke. Costa Smeralda har investeret i tre internationalt anerkendte kokke, som har bidraget med nogle af deres signaturretter. Hver aften var en af disse delikatesser på menuen og generelt var maden rigtig god. Men når man hver aften skal servere mad til over 5.000 gæster, er det selvfølgelig ikke Guide Michelin-klasse hvergang – selvom kokkene bag retterne har flere Guide Michelin-stjerner.

Aftenen før vi skal stige i land på den endelige destination til Barcelona, får vi tildelt et afstigningstidspunkt og skal også markere vores tasker med en tydelig farve. Vi har en sort farvekode og går i land kl. 09:00. De forskellige afgangstider gør, at alt kører gnidningsfrit og både kuffert og golfbag er på plads, når vi kommer ud i ankomsthallen. Det vrimler ikke umiddelbart med taxaer, men køerne svinder relativt hurtigt ind og vi har ikke travlt. Vores fly går først om aftenen og vi kan afslutte vores golfkrydstogt med et besøg på Barcelona Golf Club, inden vi tager til lufthavnen.

Det føles allerede fristende at rejse på et vintergolfkrydstogt i Den Persiske Golf med golf i Dubai, Abu Dhabi, Doha og Oman, eller hvorfor ikke til Caribien?