Desværre sker det at bagage ikke kommer med flyet som planlagt. Meget sjældent sker det at bagage helt forsvinder. Hvis din bagage ikke dukker op på bagagebåndet på destinationen, så anbefaler vi at du gør følgende:
Kontroller at bagage ikke ligger på et andet band herunder båndet/udlevering af specialbagage (golfbags).
Forsøg da at få fat i destinationspersonalet som venter i ankomsthallen (de har ikke adgang til bagageudleveringen), men det er vigtigt at de får informationen så transferbussen venter på dig.
Henvend dig ved skranken ”luggage claim” – mistet bagage.
Anmeld den mistede/forsinkede bagage. Sørg for at få en skriftlig rapport (PIR-rapport) på anmeldelsen. På denne skal der findes oplysninger om hvilket bagagenummer anmeldelsen handler om, telefonnummer hvor du kan forhøre dig om fremskridt i eftersøgningen, samt et sagsnummer på rapporten.
Skade eller forsvundet bagage skal anmeldes med det samme til flyselskabets repræsentant i lufthavnen (tjek derfor dine køller, inden du forlader bagageudleveringen). Hvis din bagage beskadiges, tildeles du erstatning i henhold til flyselskabets gældende bestemmelser. Vær opmærksom på at flyselskabets erstatning for bortkommet eller beskadiget bagage er meget begrænset. Vi henviser til respektive flyselskabers hjemmesider for information om den erstatning der konkret gives. Nogen information findes på boardingkortets bagside. Har du en rejseforsikring/husstandsforsikring vil den oftest dække bortkommet og beskadiget bagage. Vi henviser til dit forsikringsselskab. For at kunne kræve erstatning fra flyselskabet er det vigtigt gøre det inden 21 dage og at kunne fremvise den originale PIR-rapport, flybillet og kvittering relevante udlæg. Naturligvis giver det problemer når bagage bliver forsinket. Det er en god idé, at pakke det mest nødvendige i håndbagagen så du kan klare dig hvis bagagen bliver forsinket, herunder livsvigtig medicin (observer dog reglerne for væsker i håndbagagen).